Sök:

Sökresultat:

1587 Uppsatser om Intra industriell handel (IIT) - Sida 1 av 106

Handelsutvecklingen efter Lettlands självständighet : En studie om ekonomisk transition under perioden åren 1993 fram till 2004

The main purpose of this essay is to investigate if Latvia´s pattern of trade has become more similar to the mature market economies, after Latvia´s independence 1991.Today, the intra-industry trade (IIT) dominates the trade of mature market economies. One of the pioneers of intra-industrial trade is Paul Krugman, who was the first to emphasize the importance "of scale and consumers' desire for variety" in explaining the basis for modern commerce. Customers get more variety and usually cheaper goods when the market gets bigger. I mainly use the modern trade theories to explain the trade pattern in Latvia. To measure how Latvia has developed its intra-industry trade, and thereby is approaching the mature market economies´ trade pattern, I use the Grubel-Lloyd index (GL-index).

Inomföretagshandel : en deskriptiv studie av de gängse ekonomiska modellernas förmåga att förklara inomföretagshandel

This essay in economic geography describes what intra-firm trade as a concept is and different ways to determine in which cases trade is to be labeled as intra-firm trade (IFT) or not. The method used by the author is most easily described as descriptive. This method was chosen in order to test if existing theories; classic and neoclassic economics, new trade theory and international business studies, are capable to explain the phenomena of IFT. The theories are tested trough primary and secondary literature but also trough reasoning by the author.The conclusion is that the most reasonable way to determine whether trade occurs intra-firm or not, is to decide upon a 5-% rule where it when one part owns 5-% of the voting strength in the other company is to be considered intra-firm trade. This is a conclusion based on several reasons; the strongest one being that a common view on IFT could boost comparative studies as the U.S already collects data based on the 5-% rule.Classic and neoclassic economics are incapable of explaining IFT as aprerequisite for these theories is that markets are perfect.

Man måste gå tillbaka för att kunna gå vidare : Pedagogisk dokumentation ur ett intra-aktivt pedagogiskt perspektiv

Uppsatsen behandlar pedagogiskt dokumentationsarbete i förskolan och fokuserar på återbesök av dokumentation. Syftet är att undersöka på vilket sätt återbesök kan ge sig i uttryck och har undersökts utifrån frågeställningarna: på vilket sätt ges barn möjlighet att återbesöka dokumentation och vad uppstår i mötet dem emellan? Den teoretiska utgångspunkten tar avstamp i en intra-aktiv pedagogik och teorin undersöks med frågan: på vilket sätt kan en intra-aktiv pedagogik bidra till en ökad förståelse för återbesök av pedagogisk dokumentation? Studien utgår från en kvalitativ metod och filmobservationer ligger till grund som analysmaterial. Resultatet visar på att barnen på den undersökta avdelningen ges rika möjligheter till att återbesöka dokumentation. Inte enbart genom fotografier utan även med olika material som barnen ges möjlighet att intra-agera tillsammans med.

Intra-aktionernas kaos - en posthumanistisk idé i förskolebarnets vardag

Är ett kuddrum att föredra på en förskola? Det finns många föreställningar om vad ett kuddrum ger barnen och personalen på en förskola. Kaos eller subjektskapande? Måste det vara antingen eller? Genom att lyfta blicken och titta igen kan man se något annat. Intervjuer och observationer i en barngrupp med barn i åldrarna 1-5 gjorde oss uppmärksamma på hur deras verklighet kan te sig på deras förskola.

Införande av e-handel i småföretag

Att starta en e-handel kommer inte enbart med fördelar, utan det finns en hel del problem man kommer att stöta på. Det är betydligt omständligare än man tror och är man inte redo för konsekvenserna kan det skada företaget.Uppsatsen handlar om hur småföretag påverkas vid införandet av en e-handel. Målet är att ta fram riktlinjer och ett beslutsunderlag åt företag. Vi har genom användningen av SWOT-analys, omvärldsanalys, litteraturstudier, intervjuer, och jämförelser kommit fram till de problem och möjligheter som uppstår vid införandet av e-handel. Vilka riktlinjer som ska användas och hur en webbsida ska designas vid införandet av e-handel.Analysen är riktad mot bageribranschen och resultatet är generellt..

Sand, småbarn och intra-aktiv lek

I förskolans utemiljö är det vanligt att det finns en sandlåda på gården. Den är centralt placerad och barnen är där och leker. Enligt den nya Skollagen och förskolans reviderade läroplan ska verksamhetens innehåll vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta gäller även den verksamhet som pågår i sandlådan. Men vad är det som sker när sanden, barnen och lekredskapen möts i sandlådan? Detta är en kvalitativ studie som utifrån ett intra-aktivt perspektiv syftar till att synliggöra hur sanden i sandlådan, lekredskap och de yngsta barnen (1-3 år) skapar möjligheter och villkor för lek och meningsskapande.

När gränsen för styrning suddas ut - En fallstudie av hur ett företags styrning påverkar dess kundrelationer

As collaboration between companies move beyond the single transaction into more long-term relationships the consequences of a company's control system become more complex. The aim of this paper is to provide an understanding of how intra- and inter-organizational control and work practices interact through examining how a company's intra-organizational control influences its customer relationships. The empirical research is performed through a qualitative case study where interviews have been conducted with management and sales staff within the case company as well as with one of the customers. The empirical findings have been analyzed using frameworks and theories regarding management control and customer relationships. The study reveals that the intra-organizational control of the case company affects its relationships with customers in a number of ways.

Skillnad i reklamationshanteringen - före och efter införande av e-handel?

Flertalet renodlade e-handelsföretag går i konkurs medan de som utvidgat verksamheten från traditionell handel till att omfatta även e-handel verkar klara sig bättre. Använder sig handlarna av samma hantering för reklamationer vid öppnandet av e-handelsplatsen som de traditionellt gör? Vi formulerade hypotesen: Strukturen av reklamationsflödet ändrar sig inte vid införandet av e-handel. Genom att undersöka de sekventiella reklamationsflödena per företag kunde vi utläsa om det fanns någon skillnad och möjligen varför. Vi genomförde en fallstudie på två företag och resultatet visar att företagen medvetet har så lika hanteringar för reklamationer som tidigare som möjligt.

Avgörande faktorer när småföretag investerar i elektronisk handel

Företag letar efter att effektivisera informationsutbytet genom elektronisk handel och fler småföretag väljer att investera i olika lösningar för att erhålla fördelarna med elektronisk handel. Trots nackdelar och barriärer anser de intervjuade småföretagen som har investerat att det är fördelarna som överväger och de är positiva till en fortsatt investering. De avgörande faktorererna när småföretag väljer att investera i elektronisk handel och de erfarenheter och resultat företagen har erhållit genom investeringen har varit en del av syftet i arbetet..

Elektronisk handel i Västra Götalands läns kommuner

Den offentliga sektorn har sedan mitten av 1990-talet arbetat med att införa elektronisk handel. Problemställningen i denna rapport syftar till att ta reda på hur stor del av kommunerna i Västra Götalands län som infört elektronisk handel. Det resultatet skall sedan jämföras med de tidigare undersökningar som gjorts för att se om någon förändring skett. Andra frågor som ställs är vilka konsekvenser kommunerna sett med elektronisk handel och vilka orsaker som finns till att införa elektronisk handel.Det resultat som framkom var att ungefär 24 % av kommunerna infört elektronisk handel och att ytterligare 51 % har planer på att göra det vilket är en ökning jämfört med tidigare gjorda studier. De konsekvenser som elektronisk handel medför kan både vara fördelar och nackdelar.

Elektronisk handel i den kommunala sektorn

Arbetets syfte är att belysa hur långt den kommunala sektorn i Skåne och Blekinge län har kommit med elektronisk handel. Uppsatsen baseras bl.a. på litteraturstudier om elektronisk handel i allmänhet, dess användningsområden, dess fördelar respektive nackdelar samt Toppledarforums och Svenska Kommunförbundets intresse av kommunernas arbete med denna handel. Jag har genomfört intervjuer med insatta personer från kommunerna i min målpopulation, om de respektive kommunernas ak-tiviteter kring elektronisk handel. I intervjuerna har respondenterna bl.a.


Underha?llet i en vindkraftpark : En utredning om behov och kostnad

Denna rapport a?r en del av en sto?rre fo?rstudie som handlar om lo?nsamheten i en liten vindkraftsanla?ggning besta?ende av tre vindkraftverk placerade pa? O?land. Syftet fo?r denna del a?r att underso?ka kostnaden fo?r underha?llet, olika underha?llsstrategier och lagerha?llning. Rapporten beskriver a?ven de olika komponenterna i ett vindkraftverk, vilka fel som intra?ffar samt hur ofta de intra?ffar.

E-handel i Automationsföretag

Syfte:Elektronisk handel är ett växande fenomen i affärsvärlden. Att förstå företagens avsikt med e-handelsanvändning är viktigt för både akademiker såväl som praktiker. Företag, organisationer och till och med kommuner har börjat bedriva e-handel för att automatisera, effektivisera och på sikt spara pengar i sina verksamheter. Syftet med denna studie är att empiriskt beskriva e-handelns utveckling och användning i Sverige och specifikt inom den teknologiska industrin som arbetar med automation. Metod:Denna studie behandlar e-handel i automationsföretag. Respondenterna ombads att validera betydelsen av e-handel genom webbaserade enkäter.

Produktkatalogens utformning - En studie av dess betyldelse för industriell kommunikation

Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur produktkatalogens utformning kan påverka det industriella köpbeteendet. Vidare syftar vi till att ta reda på vilken roll produktkatalogen kan spela i det industriella relationsbyggandet. Vi avser således att ge ett bidrag till kunskapsmängden rörande industriell kommunikation. Den teoretiska referensramen har skapats utifrån teorier och tidigare forskning inom industriell kommunikation, industriellt köpbeteende, konsumentbeteende och industriell säljprocess. Utifrån denna referensram har metoden för insamlandet av data fastställts.

1 Nästa sida ->